Ruins and Remains is een indrukwekkende suite voor piano, strijkkwartet en percussie, die in 2018 werd gecomponeerd door pianist Wolfert Brederode ter gelegenheid van de 100e verjaardag van het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het is een muzikale beschouwing over de destructieve kant van mens en natuur, maar tegelijkertijd ook een ode aan haar veerkracht. Een thema dat na de recente coronapandemie en andere ingrijpende gebeurtenissen een breder en persoonlijker karakter heeft gekregen.
Volgens Brederode heeft het stuk op een aantal niveaus te maken met rouw en verlies en weer leren opstaan. De muziek heeft een kwetsbaar maar veerkrachtig karakter gekenmerkt door subtiele contrasten, op een onnavolgbare manier vertolkt door Brederode, slagwerker Joost Lijbaart en het Matangi Quartet, een van de meest avontuurlijke strijkkwartetten van Nederland. Jazz, eigentijdse klassieke muziek en folk vloeien op een natuurlijke wijze in elkaar over in dit genre-overschrijdende stuk, waarbij melancholische en lyrische melodiëen, abstracte klankbeelden en avontuurlijke improvisaties elkaar afwisselen.
Van Ruins and Remains verscheen iets meer dan een jaar geleden een album, opgenomen op het internationaal befaamde ECM label. Dit album werd vorig jaar onderscheiden met een Edison.
Wolfert Brederode en Joost Lijbaart hebben hun eigen ensembles, waaronder het Wolfert Brederode Trio en Under the Surface. Daarnaast werken ze al gedurende lange tijd samen in verschillende andere ensembles en vormen eveneens een duo. Zij waren eerder in Feerwerd te bewonderen in het Acoustic Quartet van de toonaangevende saxofonist Yuri Honing.
Het Matangi Quartet is een van de meest veelzijdige strijkkwartetten van de internationale muziekwereld. Zij combineert grote liefde en respect voor de strijkkwartethistorie met een tomeloze nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek en nieuwe vormen, waarvan dit project een sprekend voorbeeld is. Het kwartet bestaat sinds kort uit Maria-Paula Majoor viool, Hannelore De Vuyst viool, Karsten Kleijer altviool en Arno van der Vuurst cello.
Over Wolfert Brederode en Ruins and Remains:
Weinigen is het gegeven om met zo weinig noten zo sfeerbepalend te zijn – de Volkskrant
Het drama van Brederode’s spel zit niet in de kracht van de aanslag of een excessief aantal noten, maar in zijn weloverwogen verhaal – NRC Handelsblad
Ruins and Remains van Wolfert Brederode indrukwekkend – Jazznu
Kaartjes